«Θυμάμαι την πρώτη μέρα στο σχολείο της κόρης μου…φωνές…κλάματα…Να την παίρνουν σχεδόν με το ζόρι οι δάσκαλοι, και εγώ να νιώθω μία κακή μάνα! Θα ήθελα να μην ζήσω το ίδιο και με το γιο μου!»
Η πρώτη μέρα στο σχολείο αποτελεί εφιάλτης για τους περισσότερους γονείς. Ιδιαιτέρως σε περιπτώσεις, όπου αναπτύσσονται στενές σχέσεις μεταξύ γονέων και παιδιού, το παιδί ακόμα πιο δύσκολα μπορεί να αποχωριστεί τους γονείς, και κυρίως τη μητέρα, για να πάει στο «άγνωστο» σχολείο. Έτσι, η πρώτη μέρα συνοδεύεται με δάκρυα, φωνές, λυγμούς από τη μεριά του παιδιού, και συνήθως, αισθήματα ενοχών από τη μεριά της μητέρας. Παρότι η πρώτη μέρα, συνήθως, δεν επαναλαμβάνεται ή αν επαναληφθεί θα είναι για λίγες ακόμα φορές, καλό θα ήταν να φροντίσουμε, ώστε το μικρό μας να μην βιώσει μία τόσο έντονη στρεσογόνο κατάσταση. Η καλή οργάνωση και ο σωστός προγραμματισμός μπορεί να βοηθήσουν στη διαχείριση αυτής της κατάστασης, διασφαλίζοντας και την ψυχική ακεραιότητα του παιδιού.
Ας δούμε παρακάτω μερικά tips, ενδεικτικά:
Επίσκεψη του νηπιαγωγείου ή του σχολείου: Πολλά σχολεία και νηπιαγωγεία ενθαρρύνουν, τόσο τους μαθητές όσο και τους γονείς, να επισκεφθούν τον χώρο τους, πριν την έναρξη των μαθημάτων. Έτσι, παιδιά και γονείς θα μπορέσουν να εξοικειωθούν με την τοποθεσία, τη διαρρύθμιση και γενικότερα, τον χώρο του σχολείου/νηπιαγωγείου. Καλό είναι να κάνουμε μία επίσκεψη για να δούμε τις τάξεις, τις τουαλέτες, το κυλικείο. Αυτό θα δημιουργήσει ασφάλεια στο παιδί, ενώ θα μας βοηθήσει να συζητήσουμε, αργότερα, διάφορα σχετικά με την τάξη, και γενικά, για το σχολείο, πριν από την έναρξη των μαθημάτων.
Συνάντηση με τον/τη δάσκαλο/α: Θα ήταν καλό, καθώς επισκεφτούμε το σχολείο/νηπιαγωγείο, να επιχειρήσουμε να συναντήσουμε και τον δάσκαλο, αν βέβαια αυτό είναι εφικτό. Με αυτόν τον τρόπο, τόσο το παιδί όσο και ο δάσκαλος (ή η δασκάλα) θα εξοικειωθούν ο ένας με τον άλλον, πριν την έναρξη των μαθημάτων. Το παιδί πλέον θα αναγνωρίζει ένα οικείο πρόσωπο μέσα στα τόσα άγνωστα που θα υπάρχουν στο σχολείο.
Ψώνια για τη νέα σχολική χρονιά: Τα ψώνια για να πάρουμε τα απαραίτητα εφόδια για το σχολείο, αποτελούν μία διασκεδαστική εμπειρία, την οποία καλό θα ήταν να τη μοιραστούμε με το παιδί μας. Μπορούμε να κάνουμε μία λίστα με το τι θέλουμε να αγοράσουμε, η οποία πάντοτε ρυθμίζεται από εμάς τους γονείς, και έπειτα, αφήνουμε το παιδί να διαλέξει ό,τι του αρέσει.
Πρόγραμμα: Ένα πρόγραμμα θα μας βοηθήσει να συζητήσουμε τις σχολικές δραστηριότητες του παιδιού εκ των προτέρων, συνδέοντάς τες με την καθημερινότητά του. Έτσι, το παιδί θα αρχίσει να εξοικειώνεται με το καθημερινό του πρόγραμμα μέσω πρακτικής άσκησης, στο οποίο πια θα συμπεριλαμβάνεται και το σχολείο.
Οργάνωση: Από την αρχή, είναι σημαντικό να υπάρχει ένα σταθερό καθημερινό πρόγραμμα τόσο για εμάς όσο και για το παιδί μας. Εντούτοις μέσα στο πρόγραμμα, ας εντάξουμε να ετοιμάζουμε μαζί την σχολική τσάντα, να διαλέγουμε μαζί το αυριανό ντύσιμο, να ετοιμάζουμε μαζί το πρωινό ή το μεσημεριανό κ.λπ. Έτσι, το παιδί θα εξοικειωθεί με την υγιεινή διατροφή, καθώς και με την προετοιμασία του (π.χ. τσάντας, ρούχων κ.ά.), καθώς μετά από κάποιους μήνες, μόλις εγκλιματισθεί, καλό θα ήταν να το αφήνουμε να ετοιμάζεται μόνο και ανεξάρτητο. Εξάλλου, οι πρώιμες «καλές» συνήθειες κρατούν.
Δημιουργία ενός κλίματος ασφαλείας στο παιδί: Είναι σημαντικό να περάσουμε αρκετό χρόνο με το παιδί, συζητώντας μαζί του για τις προσωπικές μας εμπειρίες για το σχολείο. Πόσο, δηλαδή, μας άρεσε, γιατί μέσα από το σχολείο μαθαίναμε, ή αν δεν μας άρεσε, πόσο όμορφες και γερές φιλίες αναπτύξαμε μέσα από αυτό. Σκοπός είναι να ενισχύσουμε την αυτοπεποίθηση του παιδιού, αναφέροντάς του θετικές και όμορφες εμπειρίες μας.
Αφήνουμε το παιδί, παρέχοντας την υποστήριξή μας: Κατά την πρώτη μέρα, ας δώσουμε πολλές αγκαλιές στο μικρό μας, αλλά πρέπει να κρατήσουμε τις ισορροπίες μας και να το ωθήσουμε να φύγει. Σε περίπτωση, που η όλη προετοιμασία πριν από την έναρξη του σχολείου έγινε σωστά και προσεγμένα, τονίζοντας όλα τα θετικά του σχολείου και εμπλέκοντας το παιδί στην προετοιμασία αυτή, η πρώτη μέρα ενδέχεται να είναι μία συναρπαστική εμπειρία για το παιδί. Ας αποχαιρετήσουμε, λοιπόν, το μικρό μας, λέγοντάς του ότι θα περιμένουμε αγωνιωδώς τα νέα του της πρώτης μέρας.
Αλεξία Σταθάκη, Ψυχολόγος