“Ονομάζομαι Μιχάλης. Είμαι τραπεζικό υπάλληλος περίπου 30 χρόνια. Σε γενικές γραμμές είμαι ευχαριστημένος από τη ζωή μου. Όμως, τον τελευταίο καιρό βρίσκομαι σε συνεχή ρήξη με τη γυναίκα μου, και παρατηρώ πως, ενώ στη δουλειά ήμουν άψογος με τους πελάτες μου, ξαφνικά δεν μπορώ να καταπνίξω πια την κακή μου διάθεση προβάλλοντάς την σ’ αυτούς. Μετά από πολλές συστάσεις που μου έγιναν προσπάθησα και βελτίωσα τον εαυτό μου και τις διαθέσεις του, παρόλα αυτά νιώθω πολύ άσχημα…. σα να κουράζομαι περισσότερο έτσι!”
Όλοι μας- άλλοι λίγο άλλοι πολλοί- έχουμε έρθει σ’ επαφή μ’ έναν κακοδιάθετο και νευρικό πελάτη. Όλοι μας, ειδικά όταν το επάγγελμα απαιτεί άμεση επαφή με τους πελάτες, νιώσαμε έστω και για μικρό χρονικό διάστημα πως είναι σχεδόν ακατόρθωτο να καταπνίξουμε τα αρνητικά συναισθήματα και τα αρνητικά βιώματά μας που φέρνουμε από το σπίτι. Παρόλα αυτά, λίγοι από εμάς θα έχουμε σκεφτεί πως πρόκειται για ένα φαινόμενο που απασχολεί πολλούς εργαζόμενους και πολύ περισσότερους ψυχολόγους.
Με πολύ απλά λόγια πρόκειται για μία κατάσταση που ο εργαζόμενος οφείλει να καταπιέσει τα πραγματικά του συναισθήματα και να εξωτερικεύσει συναισθήματα που δεν νιώθει αλλά θεωρούνται τα πλέον κατάλληλα από τον εργοδότη του προκειμένου να προκληθεί καλή διάθεση στον εκάστοτε πελάτη.
Είναι απολύτως φυσιολογικό να φέρουμε αρνητικές σκέψεις οι οποίες μάλιστα θα επηρεάζουν την διάθεσή μας στη δουλειά. Ωστόσο, θα πρέπει να είμαστε συνειδητοί επαγγελματίες και να γνωρίζουμε πότε πρέπει να επιτρέπουμε στον εαυτό μας να εκδηλώνει αρνητικά συναισθήματα και πότε όχι.
Η καταπίεση των συναισθημάτων, λοιπόν, με σκοπό την εκδήλωση θετικών συναισθημάτων που δεν νιώθουμε μπορεί να έχει ακόμα χειρότερες επιπτώσεις στην ψυχολογία μας όπως επαγγελματική εξουθένωση, σωματικά προβλήματα (αυξημένη αρτηριακή πίεση), τάσεις φυγής και απουσιών από την εργασία ακόμα και χαμηλή επίδοση.
Από την άλλη, η προσπάθεια να διαχειριστούμε τα αρνητικά συναισθήματα και να καταφέρουμε, κάνοντας μία εκ βαθέων αλλαγή (π.χ. με θετικές σκέψεις και εικόνες), να τα αντικαταστήσουμε με θετικά είναι πιο ευεργετικό και ωφέλιμο τόσο για μας (ως εργαζόμενοι) όσο και για τον πελάτη.
Όσο θετικά κι αν είναι τα θετικά συναισθήματα υπάρχουν στιγμές που απαιτούνται τα αρνητικά, ενώ σε ορισμένα επαγγέλματα αποτελούν τη βασική γραμμή πλεύσης.
-Οι ανακρίσεις των αστυνομικών και οι διαπραγματεύσεις με απαιτητικούς πελάτες δεν θα μπορούσαν να πραγματοποιούν με θετικά συναισθήματα και χαρούμενες διαθέσεις.
-Ένας σερβιτόρος θα αποτύγχανε να επιβάλλει την άποψή του, πως είναι άσχημο ο πελάτης να έχει τα πόδια πάνω στο τραπέζι, αν αυτή εξωτερικευόταν με γλυκό και θετικό τρόπο. Αντιθέτως, ένα επιβλητικό, πειθαρχημένο και συνάμα ευγενικό ύφος είναι πολύ πιο πιθανό να επιφέρει το επιθυμητό αποτέλεσμα.
Ωστόσο, έρευνες αποκαλύπτουν πως οι πελάτες προτιμούν τα θετικά συναισθήματα υποστηρίζοντας πως, μ’ αυτόν τον τρόπο, τους δημιουργούνται θετικά συναισθήματα και τους παρέχονται υπηρεσίες υψηλότερης ποιότητας.
Εξάλλου, το χαμόγελο είναι μεταδοτικό και δωρεάν…χαμογελάτε!